برگزاری جشن دیوالی در دبی؛ شکوفایی چندفرهنگی در امارات متحده عربی

عبادتگاه هندوها در سال ۱۹۵۹ در زمینی که حاکم دبی اختصاص داده بود، ساخته شد

در دبی، شهری که بیش از ۲۰۰ ملیت در آن زندگی می‌کنند، جشنواره دیوالی با شکوه برگزار می‌شود- Giuseppe CACACE / AFP

دیوالی، جشنواره معروف پنج ‌روزه هند که معمولا با هدیه و شیرینی جشن گرفته می‌شود، پس از وقفه کوتاه ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، با شکوه بسیار به دبی بازمی‌گردد.

این جشنواره که جوامع هندو، سیک و جین آن را طبق سنت‌های تاریخی جشن می‌گیرند، نماد پیروزی خیر بر شر یا نور بر تاریکی است.

العربیه انگلیسی با برخی از رهبران جامعه هندی در امارات متحده عربی که محل زندگی بیش از سه میلیون نفر از شبه قاره آسیا است، ارتباط برقرار کرد تا درک کند که جشنواره دیوالی در حال حاضر در این کشور چطور برگزار می‌شود.

دکتر امان پوری، سرکنسول هند، در پاسخ به این پرسش گفت: «برگزاری جشن دیوالی در دبی خاص است. فرهنگ‌های هندی مشتاقند که پس از رویدادهای کوچک‌ دو سال گذشته، این بار جشن‌های خود را با شور و هیجان برگزار کنند.»

او با اشاره به این که دبی محبوبیت زیادی در بین ساکنان خود با فرهنگ‌های مختلف و نیز گردشگران به دست آورده است، گفت: «کنسولگری هند با دپارتمان گردشگری شهر برای سازماندهی آتش‌بازی در نقاط توریستی و ارائه تجربه‌های منحصر‌به‌فرد مربوط به جشن دیوالی همکاری کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دبی، شهری که بیش از ۲۰۰ ملیت در آن زندگی می‌کنند، جشنواره دیوالی با شکوه برگزار می‌شود. جنب و جوش ناشی از این جشنواره در خیابان‌های قدیمی به خوبی نمایان است. بالکن‌های آپارتمان‌ها با چراغ‌های رنگارنگ و انواع گل تزئین شده است. صف‌های طولانی در گل‌فروشی‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها و جواهر‌فروشی‌‌ها در بسیاری از محله‌های هندی در دبی به چشم می‌خورد.

لالیت کارانی، رئیس افتخاری اولین معبد هندوی دبی، درباره برگزاری این جشن گفت: «بزرگان ما همیشه به ما یادآوری می‌کردند که مرحوم شیخ رشید بن سعید آل مکتوم به خانه‌های ما می‌رفت و دیوالی را در میان ما جشن می‌گرفت.»

او با تمجید از مهمان‌نوازی شهر دبی، افزود: « محبت و مهمان‌نوازی ساکنان و دولت امارات به اندازه‌ای است که ما هرگز احساس غربت و دوری از خانه نداشته‌ایم. عبادتگاه هندوها در سال ۱۹۵۹ در زمینی که حاکم فقید دبی اختصاص داده بود، ساخته شد. هر سال بیش از ۱۰ هزار نفر به معبد شری کریشنا سرازیر می‌شوند تا برکات خداوند را طلب کنند. اکنون که دبی با موفقیت همه‌گیری کرونا را پشت سر گذاشته است، همه ما آزادیم که دوباره کنار هم جمع شویم و جشن بگیریم.»

سورندر چندری،‌ از رهبران جامعه سیک‌های مقیم دبی، نیز گفت: «دیوالی برای ما اهمیت بسیاری دارد. معبد گورودوارا در طول این جشن از هزاران نفر از ساکنان امارات پذیرایی می‌کند. از زمانی که گورودوارا در سال ۲۰۱۲ با کمک دولت امارات متحده عربی افتتاح شد، هر سال دیوالی را با شکوه جشن می‌گیریم.»

رئیس معبد گورودوارا همچنین افزود: «ملیت‌های مختلف، مذاهب گوناگون، و فرهنگ‌های متنوعی در امارات زندگی می‌کنند. بنابراین، تک‌تک جشن‌های ما با در نظر گرفتن همه انجام می‌شود. ما دیوالی، کریسمس، سال نو میلادی، و حتی رمضان را جشن می‌گیریم و در تمام طول ماه رمضان، از مسلمانان روزه‌دار برای افطار پذیرایی می‌کنیم.»

او با استقبال از همزیستی آیین‌های مختلف در کنار هم، تاکید کرد: «این اتفاق به ما یاد می‌دهد که چگونه در کنار هم زندگی کنیم، چطور همدیگر را بپذیریم، و از یکدیگر حمایت کنیم.»

بیشتر از جهان